09.04.2015

EN LISTE OM BØKER

Rask eller langsom leser?

Rask leser om boken er spennede. Om det går tregt i starten, kan det ta litt lenger tid før jeg kommer inn i boken (om jeg i det hele tatt gidder  lese den ferdig).

Tynne eller tjukke bøker?

Liker best tynne bøker.

Bibliotek eller bokhandel?
Bokhandel, kanskje fordi jeg jobber i en selv? Var flittig bruker av biblioteket før jeg startet jobben min i bokhandelen, men må innrømme at jeg har vært der lite de 7 siste årene.

Lydbok eller e-bok?

Lydbok. Er ikke helt min greie med e-bøker, selv om jeg syns det er superkjekt!

Innbundet eller pocket?

Innbundet. Men i det siste har jeg kjøpt en del pocket, rett og slett fordi de tar mindre plass. Men det er noen bøker jeg bare MÅ ha innbundet.

Vampyrer eller spøkelser?

Spøkelser kanskje.

Nytt eller gammelt?

Ja takk, begge deler!



Bokmerke eller eseløre?

I mine innbundede bøker, bruker jeg bokmerke. Men om det er en pocketbok eller kanskje et leseeksemplar jeg har fått på jobb, bruker jeg å lage eselører.

Biografier eller memoarer?

Biografier.

Skrekk eller chicklit?

Skrekk. Liker skumle bøker. Gjerne så grusomme som mulig.

Sofaen eller sengen?

Sengen.

Inne eller ute?

Jeg leser stort sett aldri ute, mest fordi jeg ikke klarer å lese så godt i det lyset som er ute. Om sommeren er det jo deilig å sitte ute med en bok, men da gjerne under en parasoll.

Originalspråk (engelsk) eller norsk oversettelse?

Leser mye begge deler. Prøver å lese på originalspråket.

Poesi eller prosa?

Prosa.


Kvinnelige eller mannlige forfattere?

Det spiller ingen rolle for min del. Bare boken er god.

Boken eller filmen?

Boken.

Kokebok eller bakebok?

Jeg elsker begge deler. Men eier vel flest bakebøker, tror jeg.

Kjærlighet eller spenning?
 

Kjærlighet.

Første voksenboken du leste og virkelig likte?

Jeg lånte Flaggermusmannen - Jo Nesbø fra mammaen til bestevenninnen min når jeg var 13 år, og jeg likte boken veldig godt da! Syns den var veldig spennende. Men jeg har lest den igjen en del år senere, og nå er jeg ikke lenger like fan av Nesbø.

Nevn en klassiker du hevder å ha lest men aldri har kommet deg helt igjennom:

Det må kanskje være noe av Hamsun som vi leste på ungdomskolen. Skumleste og hoppet litt over. Ups. Ellers liker jeg ikke å begynne på bøker og ikke lese dem ferdige.

Mest slitsomme boken du har lest:

Den som blunker er redd for døden av Knud Romer. Boken var kjempe bra! Men den tok tid å lese og den var slitsom, fordi når hovedpersonen pratet med mammaen sin i boken, var teksten ikke oversatt, men på tysk. Litt slitsomt å slå opp ord jeg ikke kunne på tysk.

Beste barnebokforfatteren?

Roald Dahl må være min absolutte favoritt da jeg var liten! Både bli lest for, lese selv eller høre på kasett (ja, det var det vi brukte en gang i tiden).

Boken som har berørt deg mest:

Litt vanskelig. Men det er mange bøker jeg har lest som jeg har tenkt mye på i ettertid. Bl.a. "Christiane F", "Kjør meg til Slottsparken", "Kaja", "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl". Mye historier om mennesker som har hatt det vondt eller har gjort andre vondt.



Denne fine boklisten er lånt fra // Carina

2 kommentarer:

  1. Oi, for en fin blogg du har :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :-) Ikke verdens beste til å oppdatere (men det skal jeg bli flinkere på).

      Bloggen din er finfin den også forresten ^^

      Slett