24.05.2011

Lag din egen lampe!

Fant dette på NIB, klikk her for å lese! Skal visst være kjempe lett å lage. Jeg har i alle fall veldig lyst til å prøve ut dette her! Se så fint resultatet ble da:








































Dette trenger du:

Kjempeballong
Vaselin
Tynt bomullsgarn
Hyssing til å henge ballongen i taket
Tapetlim
Maletape
Engangshansker

Fremgangsmåte:

1. Legg garnnøstene i en beholder med tapetlim og klem godt inn i nøstene (jeg brukte 3 nøster på min lampe). Jeg måtte klemme lim inn i nøstene underveis som jeg snurret garnet opp på ballongen. Blås opp ballongen og knyt for. Jeg brukte maletape hvor opphenget til ledningen skal være fordi ballongen ikke ble helt rund. Når jeg hadde tapet den litt i toppen så ble den rund og fin. Heng den opp i taket og smør den inn med vaselin (slik at lampen løsner når limet har tørket).

2. Ta et av garnøstene og finn enden og start med å surre. Husk å måle opp hvor stor åpning du trenger for ledning og pæren. Surr garnet rundt og rundt og etterhvert som du surrer så kan du snurre forskjellige veier. Fukt garnet med lim dersom det er behov for det. Forsett samme fremgangsmåte med de andre nøstene du trenger til snurringen.

3. Når du har snurret opp antall nøster som du syns blir pent så er det bare å henge opp til tørk i ca 1 døgn og ta deretter å stikke hull på ballongen. Ta vekk rester av ballongen og fest ledning og pære.

4. Ferdig resultat!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar